Barnets trivsel og udvikling

Vi har hele tiden fokus på barnets trivsel og udvikling. For at understøtte vores faglige vurderinger, har vi løbende undersøgelser, registreringer og test af dit barn. Dette gøres altid i samarbejde med dig.

For mere information læs skrivelse nedenfor:

Test og registrering af dit barn.

Tests og registrering af dit barn, sker udelukkende med skriftligt samtykke fra dig eller når du er orienteret om det sker.

I Danmark skal alle børn sprogtestes når de er mellem 3-3,4 år. Du orienteres når det sker. Hos os i Egetræet er det Sanne som står for disse tests. Sanne er vores sproglige vejleder. Resultatet af disse tests fremlægges altid for dig, og anvendes af pædagogerne som grundlag for styrkelse af barnets sproglige udvikling.

I Middelfart kommune tilbydes du, at dit barn screenes motorisk når dit barn er mellem 3,5-4 år af sundhedsplejerske. Den screening foregår i Egetræet, sammen med barnets pædagog, og her testes grov-og finmotorik, øjehåndkoordination, fodstilling og barnets muskelspænding. Screening er et tilbud og vi opfordrer til, du tager imod tilbuddet. Det er sjove udfordringer dit barn tilbydes sammen ned sine venner. Børnene testes i grupper af 3-4 venner. Resultatet af testen formidles du om samme dag, ved en samtale mellem dig, sundhedsplejerske og barnets pædagog. Hvis dit barn har små udfordringer, modtager du samtidig ideer til øvelser du nemt kan lave, når du alligevel leger eller går tur med dit barn. Ex. øve det at kaste med bold, gå på ujævnt terræn (ex. udenfor skovstierne), barnet ligger på ryggen når det ser tv o.l..

SPU: Skoleparathedsundersøgelse er en test vi laver på dit barn, i august eller september, når barnet går på Bladene (ældstegruppen). Denne test registreres ikke, men bruges som et arbejdspapir til at støtte dit barns skoleparathed, hvis testen viser, der er områder hvor barnet har behov for støtte. Undersøgelsen foretages af barnets pædagog, og resultatet bruges til at blive opmærksom på, om der er specifikke områder, hvor vi skal støtte dit barn for det bliver parat til at starte i skole. Ex. kan undersøgelsen vise, det vil styrke barnets skoleparathed, at barnet tegner noget mere, eller barnets ordforråd eller koncentrationsevne skal styrkes. Sammen med dig lægger vi en herefter 2 plan for, hvordan du og vi i Egetræet sammen kan støtte dit barn. SPU fremlægges for jer til efterårets samtaler. Hvis SPU viser barnet ikke er skoleparat, skal vi afholde et TF møde, hvor distriktsskolelederen deltager. Her kan testresultatet blive anvendt og resultatet fremgå af referatet fra det TF møde.

Trivselsmålinger.

Trivselsmålinger er et pædagogisk arbejdspapir, det er besluttet at anvende i Middelfart kommune. I trivselsmålinger ”scores” barnets trivsel to gange om året af barnets pædagoger, i ”grøn, gul eller rød” trivsel. Hvis dit barns trivsel er ”grøn” hører du ikke om det – det sker for de fleste. Hvis dit barns trivsel er ”gul” indkaldes du til et møde om barnets aktuelle trivsel og sammen taler vi om, hvordan vi sammen kan støtte dit barn, så trivslen kommer tilbage i ”grøn”. Små ændringer i hverdagen, hjemme hos dig og hos os i Egetræet hjælper de fleste børn tilbage i ”grøn” trivsel. Hvis dit barns trivsel er ”rød” har du helt sikkert hørt om pædagogernes bekymringer i forhold til dit barns trivsel, inden det scores i ”rød” trivsel. I de få tilfælde hvor et barns trivsel er ”rød” skal der laves en skriftlig handleplan for at bringe barnets trivsel i bedring. Handleplaner er tilgængelige for dig.

Trivselsmålinger registreres ikke på barnets personnummer, men på årgange.

Alle samtaler om dit barn, foregår altid med dit skriftlige samtykke.