Værdier

DET ER VIGTIGT AT FOR OS i EGETRÆET AT:

At børnene er forældrenes har vi stor respekt for – og sammen med dig som forældre, arbejder vi hele tiden for, at hjælpe dit barn til forblive den bedste udgave af sig selv.

• Alle børn og forældre hver dag møder VOKSNE SOM SER HVERT ENKELT BARN og forældre som et helt unikt og enestående menneske.
  • Dit barn føler sig set og anerkendt og holdt af, som netop dit barn er.
  • Du og dit barn oplever de bliver behandlet ens – eller ligeværdigt.
  • Dit barn barn oplever, det mødes af voksne som er tryghedsskabende for dit barn.
  • Dit barn oplever, det mødes af voksne som trøster, når dit barn har behov for det.
  • Dit barn oplever, at det, som det  kan bidrage med til sin børnegruppe er vigtigt.
  • Dit barn mødes af voksne som støtter dit barn i sin udvikling og som udfordrer hende/ham.
  • Dit barn mødes af voksne, som betragter dit barn som kompetent i sit eget liv.

Hvis du ønsker at vide mere om vores hverdag, og hvordan vi arbejder, vil jeg opfordre dig til at læse Vores Styrkede Pædagogiske Læreplan.

I de tre år, jeg har arbejdet her som leder (siden 1./3. 2018) har vi ikke afholdt pædagogisk dag, hvor vi udelukkende har arbejdet med værdier; men det du vil kunne se og opleve i hverdagen er følgende; som er skrevet af pædagogerne til en pædagogfaglig aften.

”Her arbejder vi langsomt, så her er plads til sprog” er en af grundsætningerne i vuggestuen. At udvikle vores pædagogisk, så vi hele dagen har fokus på at understøtte børnenes sproglige udvikling er et stort fokusområde for os i 2021-2022. Det er evident, at børns kommunikative og deres sproglige færdigheder fremmer deres læring og trivsel. Den udvikling starter i vuggestuen, og forsætter i hele barnets børnehavetid.

At blive set og anerkendt hver dag, af sine omsorgsvoksne er en ret for alle børn i Egetræet.

Alle har ret til at have mindst en god ven” vi ved, at venskaber og tilknytning til mindst et andet barn er af afgørende betydning for et barns trivsel og udvikling. Det er en pædagogfaglig opgave at sikre, alle børn har venner.

”I stedet for nej, opfordrer vi til leg” – vi ved – fra nyeste pædagogiske forskning – at børn lærer mest og bedst via leg. Leg med sine venner og med engagerede voksne. Det er pædagogernes opgave at deltage i børns leg, og at sørge for, alle børn er en del af et legefællesskab.

”Vi skal deltage i børnenes lege – også de vilde lege” fortæller noget om, hvor vi som personale skal være ekstra opmærksomme, så vi ikke hæmmer børnenes leg, og hæmmer den læring, vores børn kan tilegne sig via vild leg.

Vi skal være nærværende og tilstedeværende i vores samtaler med barnet – hele dagen.

Respekt for børnenes forskellighed og individualitet – er den måde vi er sammen med hinanden på – vores børn og forældre kommer fra mange forskellige kulturer og lande, og alle bidrager til at, det at børn er forskellige er naturligt i Egetræet.

Forskellige krav, hvert barn har ret til at udvikle sig i eget tempo – derfor stiller vi forskellige krav til forskellige børn.

Udeliv, lokalområdet og Egetræets legeplads. Vi holder af at inddrage lokalområdet i vores daglige arbejde. Hundeskoven, fårene ved Engbo, mosen og andre naturområder anvender vi hele tiden i vores daglige arbejde. Herudover leger, udvikler og anvender vi vores store legeplads meget – vores hverdagsliv foregår oftest udendørs.