Værdier
DET ER VIGTIGT FOR ALLE OS I BØRNEHUSET EGETRÆET AT:
At børnene er forældrenes – og sammen med dig som forældre, arbejder vi hele tiden for, at hjælpe dit barn at får en rigtig dejlig børnehavedag med venskaber, leg, trivsel og et styrket selvværd. Dette med den støtte fra pædagogerne, som dit barn har brug for, hver eneste dag.
Derfor er det vigtigt for os at:
• Alle børn og forældre hver dag møder pædagoger SOM SER HVERT ENKELT BARN og forældre som et helt unikke og enestående mennesker.
• Dit barn føler sig set og anerkendt og holdt af, som netop dit barn er.
• Du og dit barn oplever de bliver behandlet ligeværdigt med andre.
• Dit barn oplever, det mødes af voksne som er tryghedsskabende for dit barn.
• Dit barn oplever, det mødes af voksne som trøster, når dit barn har behov for det.
• Dit barn oplever, at det, som netop det kan bidrage med i sin børnegruppe er betydningsfuldt. At barnet er betydningsfuldt.
• Dit barn mødes af voksne som støtter dit barn i sin udvikling og som udfordrer hende/ham.
• Dit barn mødes af voksne, som betragter dit barn som kompetent i sit eget liv – eller støtter barnet i sin vej dertil.
Hvis du ønsker at vide mere om vores hverdag, og hvordan vi arbejder, vil jeg opfordre dig til at læse Vores Styrkede Pædagogiske Læreplan.
”Her arbejder vi langsomt, så her er plads til sprog”,
er en af grundsætningerne i vuggestuen. At udvikle vores pædagogik, så vi hele dagen har fokus på at understøtte børnenes sproglige udvikling er et stort fokusområde for os i. Det er evident, at børns kommunikative og deres sproglige færdigheder fremmer deres læring og trivsel. Den udvikling starter i vuggestuen, og forsætter i hele barnets børnehavetid.
At blive set og anerkendt hver dag,
af sine omsorgsvoksne er en ret for alle børn i Egetræet.
”Alle har ret til at have mindst en god ven”
Vi ved, at venskaber og tilknytning til mindst et andet barn er af afgørende betydning for et barns trivsel og udvikling. Det er en pædagogfaglig opgave at sikre, alle børn har når
”I stedet for nej, opfordrer vi til leg”
– vi ved – fra nyeste pædagogiske forskning – at børn lærer mest og bedst via leg. Leg med sine venner og med engagerede voksne. Det er pædagogernes opgave at deltage i børns leg, og at sørge for, alle børn er en del af et legefællesskab.
”Vi skal deltage i børnenes lege – også de vilde lege”
fortæller noget om, hvor vi som personale skal være ekstra opmærksomme, så vi ikke hæmmer børnenes leg, og hæmmer den læring, vores børn kan tilegne sig via vild leg.
Vi skal være nærværende og tilstedeværende i vores samtaler med barnet – hele dagen.
Respekt for børnenes forskellighed og individualitet
– er den måde vi er sammen med hinanden på – vores børn og forældre kommer fra mange forskellige kulturer og lande, og alle bidrager til at, det at børn er forskellige er naturligt i Egetræet.
Forskellige krav
Hvert barn har ret til at udvikle sig i eget tempo – derfor stiller vi forskellige krav til forskellige børn.
”Børn gør altid det bedste de kan – det er de voksne som kan gøre noget andet”
er en af de grundsætninger vi arbejder ud fra i Børnehuset Egetræet. Det betyder bl.a., når et barn bliver meget vred, slår, skriger, eller får en ”nedsmeltning” eller lignende, er ikke det barnet ønsker at gøre, men det eneste barnet kan lige nu i den her situation. Det er os pædagoger som skal se ”bag om” barnet og se barnets hensigter og d hjælpe barnet til at nå dertil via vores oversættelse af den uønskede handling til nye hensigtsmæssige handlemåder.
SFO
lokalområdet i vores daglige arbejde. Hundeskoven, fårene ved Engbo, mosen og andre naturområder anvender vi hele tiden i vores daglige arbejde. Herudover leger, udvikler og anvender vi vores store legeplads meget – vores hverdagsliv foregår oftest udendørs.
Dagplejerne i legestuer i Børnehuset Egetræet.
Fra februar 2024 var dagplejernes nye legeplads ved deres legestue i Børnehuset Egetræet igen på plads, og dagplejerne kommer igen her i to grupper – en mandage og en fredage. Vi glæder os til at udvikle vores samarbejde med dem:-)
Overgange skal være sjove, trygge og udviklende.
Vi ved at overgange til nye dele af ens liv kan være stort og lidt svært.
Vi arbejder meget med at gøre børnenes overgange fra dagpleje/vuggestue til børnehave trygge og forudsigelige, derfor bruger vi mange besøg i børnehaven for at opnå dette.
Nye forældre i både vuggestuen og børnehaven er er altid velkommen til at deltage i vores vuggestue og børnehave så meget som de og barnet har brug for dette.
Overgangen til tidlig-SFO starter op til sommerferien året inden barnet starter i tidlig-SFO, ved vi er på skolen når di ”hopper ind” i deres nye klasser den sidste skoledag. Vi er med og Børnehuset Egetræets kommende skolebørn på Ejby skole og ”hopper ind” i 0. klasse og synger med på feriesangen.